دانشجویان زندانی راآزاد کنید

حمایت

۱۳۸۸ آذر ۱, یکشنبه

نظر امام جعفر صادق درباره شطرنج

اما شطرنج ، پس نگاه داشتن آن كفر است و بازى كردن با آن شرك و ياد دادنش بكسى گناه كبيره هلاك كننده است و سلام كردن بر كسيكه بازى كند گناه است و كسيكه دست درميان آن گرداند چنان است كه دست درميان گوشت خوك گرداند و كسى كه نظر بسوى آن كند چنان است كه بفرج مادر خود نظر كند.
منبع: حلیه المتقین علامه مجلسی

۲۰ نظر:

ناشناس گفت...

شما از کتابی سخن به میان می آورید که هیچ فرد عاقلی مطالب این کتاب را نمی پذیرد. زیرا در این کتاب آن قدر تضاد وجود دارد که خود این کتاب خودش را نفی می کند. بنابراین مطالب این کتاب از اساس مورد پذیرش نیست. هم چنین است مطلبی که از امام صادق درباره شطرنج به میان آوردید. خواهش می کنم که مطالب نادرست را در اینترنت به نام دین منتشر نکنید.

Unknown گفت...

این كتاب از منابع معتبر فقه شیعه است و این سخن، سخن امام هشتم است. قابل توجه انان كه ایشان را دانشمند میپندارند.

ناشناس گفت...

حلیة المتقین اگر دروغ است کلینی که دروغ ننوشته است. مخالفت امام صادق با شطرنج در چندین حدیث آمده است:
شطرنج از نشانه‌های مجوسیت (یعنی ایرانی‌گری) است؛ مؤمن باید که از بازی شطرنج خودداری کند؛ الله شطرنج را لعنت کرده و آن‌را بت‌پرستی نامیده و گفته که ازآن خودداری کنید؛ پیامبر نیز بازی شطرنج و نرد را حرام کرده است؛ شطرنج از پلیدیِ بتها است و غناء (موسیقی) «قول الزور» است و هردو را الله در قرآن تحریم کرده است؛ الله در ماه رمضان گناهان را می‌بخشاید ولی گناه شطرنج‌باز را نمی‌بخشاید؛ نشستن در مجلسی که شطرنج بازیده می‌شود جائز نیست؛ الله به‌مردمی که در مجلسی شطرنج‌بازی می‌کند نمی‌نگرد (ازآنها در خشم است)؛ کسی که مهرۀ شطرنج را جابجا می‌کند مانند کسی است که گوشت خوک را جابجا می‌کند؛ کسی که به‌بازیِ شطرنج می‌نگرد مانندِ کسی است که به‌آتشِ جهنم می‌نگرد. [خلاصه شده از فروع الکافی تألیف کلینی، نشر دار الکتب الاسلامیه، تهران، ۱۳۶۷، جزء ۴ صفحات ۴۳۵­۴۳۷.]

ناشناس گفت...

آقایان محترم..اگر می خواهید چیزی یاذ بگیرید که این راهش نیست. انسان اهل تحقیق درست بررسی میکند. یک کلام اینکه هر چه قمار باشد حرام است. خیلی احدیث هم دارای اشکال هستند و غیر قابل استناد که یکی از آنها همین است که شما آورده اید! این حدیث اگر درست بود چرا یکنفر از مراجع شیعه فعلی به آن استناد نکرده است؟ مگر هر چه در اصول کافی است درست است؟

ناشناس گفت...

با سلام
قابل توجه مسلمانان
من ودوستان در سال 58 کوه رفته بودیم بعد از ظهر در پارک جمشیدیه با یکی از بچه ها مشغول بازی شطرنج بودیم ناگهان یه نفر با پوتین نظامی لگدی به شطرنج زد که همه مهرها و صفحه پرتاب شدند و تعدادی از مهرها شکست من به اون پاسدار قوی هیکل گفتم چرا اینکار رو کردی که در جواب همین گفته به اصطلاح امام شما را بیان کردند و با حالتی پیروز مندانه راهش رو کشید و رفت سیوال من از شما مسلمانان این است چرا از این ایدولوژی عقب مانده دفاع میکنید و هرگاه به بن بست میرسید میگویید این مال ما نیست. اگر دین تان مثل ادیان دیگر فقط در قلبها بود قابل پذیرش است ولی وقتی در تمام مسایل خصوصی و اجتمایی مردم دخالت کند از آزادی اجتمایی جلوگیری میکند این دین منفور میباشد و قابل پذیرش نیست 30 سال با تمام قوا رادیو- تلویزیون- روزنامه-مجله در و دیوار و... تبلیق اسلام کردید دیدید که همه از آن بیزارن پس مثل بچه ادم به عبادت خود در خفا بدون دخالت در کار مردم ادامه دهید.

ناشناس گفت...

akhar ta kay mikhahid az in afkar vapasgaraneh hemyat bekonyd. Ay mardom khoob Iran beh khod ayeed va az fekr va maghzetan estafadeh konid,nagozarid afkar poosideh chand gharn pish keh faghat barayeh aghab mandegi zehn ma iraniha boodeh etefadeh shavad. Beh omid azadi fekri hameh ma az khodai khoobiha darkhast ajezaneh daram....dorood beepayan....

ناشناس گفت...

واقعا جالب است..حرف دروغ را بجای راست قالب میفرمائید و وقتی هم کسی مستدل میگوید که اینها درست نیست شاهد از پارک جمشیدیه و نظامی چکمه پوش بمیان می آید بعنوان دلیل محکم.لطفا همه بخوانند و قضاوت نمایند.

ناشناس گفت...

چرا به رگ غیرتتون بر میخوره.مشکل این اقای امام نیست چون ایشون 1000 سال پیش اگه همچین تفکری داشتند خیلی عار نیست. مشکل ماییم که مثل گوسفند شدیم دنباله رو فرهنگ 1400 سال پیش و بدبختانه تراینکه همه هم دارن به نوعی توجیه میکنند. دوستانی که گفتند که منبع این موثق نیست حتما میدونند پیغمبرش که نزدیک 10 جین زن داشته دیگه ازامامش چی انتظار میشه داشت. بسه تورو خدا جهالت تا کی

ناشناس گفت...

چرا به رگ غیرتتون بر میخوره.مشکل این اقای امام نیست چون ایشون 1000 سال پیش اگه همچین تفکری داشتند خیلی عار نیست. مشکل ماییم که مثل گوسفند شدیم دنباله رو فرهنگ 1400 سال پیش و بدبختانه تراینکه همه هم دارن به نوعی توجیه میکنند. دوستانی که گفتند که منبع این موثق نیست حتما میدونند پیغمبرش که نزدیک 10 جین زن داشته دیگه ازامامش چی انتظار میشه داشت. بسه تورو خدا جهالت تا کی

ناشناس گفت...

be deleton negah konin age vaghean az emam jafare sadegh va az khodaye mohamado ali barekato nemat dideid beharhal ba tahghigh agar vaghean harfe eshan bood bayad ghabol konin naemishavad goft yeharfe eshan ke man ghabol daram khobe yekio ke man nadaram male 1000 sal pishe

ناشناس گفت...

خصال-ترجمه مدرس گيلانى، ج‏1، ص: 270
اصبغ پور نباته گفته: از على شنيدم كه مى‏گفت: «شش تن شايسته درود گفتن نيستند، شش تن سزاوار پيش نمازى نيستند، شش چيز از كارهاى اين امت از راه و رسم قوم لوط است. كسانى كه سزاوار درود نيستند: جهودان و ترسايان و نردبازان و شترنج‏كاران و باده‏گساران و تار زنان و طنبورنوازان‏اند، و آنان كه به دشنام دادن به مادران يك ديگر خوشمزگى نشان مى‏دهند و شاعران. و آنان كه لائق پيش نمازى نيستند: زنازادگان و مرتدان از دين، تازيى كه پس از كوچ كردن به شهرستان اسلام دوباره بيابان گردى پيش گيرد. باده‏گسار و آنكه براى خلاف شرعى او را حد زده باشند و آنكه مردى او را ختنه نكرده‏اند. و كارهاى قوم لوط: مهره بازى، تلنگر زدن، سقز خاييدن، دامان كشان بر زمين رفتن، دكمه‏هاى جامه باز نهادن».

ناشناس گفت...

دوست گرامی شترنج را با "ت" بنویسید. (معرب چترنگ است)

ناشناس گفت...

السما و العالم بحار، ج 10، ص 257
از فضل بن شاذان كه شنيدم امام رضا عليه السّلام ميفرمود: چون سر حسين عليه السّلام را بشام بردند، يزيد لعنه اللَّه فرمود تا آن را در مجلس نهادند و سفره بر آن انداختند و خود و يارانش مى خوردند و آب جو مينوشيدند، و چون دست كشيدند فرمان داد سر را در طشتى نهادند و رويش بساط شطرنج گستردند، و يزيد لعنه اللَّه نشست و شطرنج بازى ميكرد- تا فرمود- و آبجو مينوشيد، هر كه شيعه ما است بايد از نوشيدن آبجو و از شطرنج خوددارى كند و هر كه بآبجو و شطرنج نگرد و ياد حسين عليه السّلام كند و يزيد را لعن كند و آل زياد را خدا بدان گناهانش را محو كند گر چه بشماره ستاره‏ها باشند.

ناشناس گفت...

الحديت-روايات تربيتى، ج‏1، ص: 240
عن الرّضا عليه السّلام قال: انّ اللَّه تبارك و تعالى نهى عن جميع القمار و امر العباد بالاجتناب منها و سمّاها رجسا فقال رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ فَاجْتَنِبُوهُ مثل اللّعب بالشّطرنج و النّرد و غيرهما من القمار و النّرد اشرّ من الشّطرنج.
حضرت رضا عليه السّلام فرموده: خداوند تمام اقسام قمار را تحريم كرده و به مردم فرمان داده است از آن اجتناب نمايند. خداوند قمار را پليدى خوانده و آن را عمل شيطانى دانسته و مردم را از آن بر حذر داشته است، مانند بازى شطرنج و نرد و ديگر بازيهاى قمار، و بازى نرد بدتر از قمار شطرنج است.

ناشناس گفت...

الحديت-روايات تربيتى، ج‏2، ص: 403
قال الباقر عليه السّلام: يدخل في الميسر اللّعب بالشّطرنج و النّرد و غير ذلك من انواع القمار
امام باقر عليه السّلام فرموده: قمار ممنوع در اسلام شامل بازى شطرنج و نرد و ساير اقسام قمار است.

ناشناس گفت...

الحكم الزاهرة با ترجمه انصارى، ص: 596
قال الصادق عليه السّلام: الّلاعب بالشّطرنج مشرك و السّلام على اللّاهي به معصية.
غوالي اللآلي 2/ 111 مستدرك الوسائل 2/ 459
امام صادق (ع) فرمود: كسى كه با شطرنج بازى مى‏كند مشرك، و سلام كردن به او گناه است

ناشناس گفت...

خصال ترجمه فهری ج1 ص262
امير المؤمنين (ع) فرمود، رسول خدا قدغن فرمود كه بر چهار كس سلام نشود: بر ميخواره‏ در حال مستى و بر مجسمه ساز و بر آنكه نرد مى‏بازد و بر آنكه ببازى (چهارده) مشغول است و من براى شما پنجمين كس را مى‏افزايم شما را نهى ميكنم از سلام كردن بر شطرنج بازان.

ناشناس گفت...

درود
می خواستم بدانم حضرات ائمه اطهار کارهایی مثل صیغه و هوس رانی و چشم به ناموس مردم داشتن و دزدی از بیت المال و ... را چرا رها کرده اند و به شطرنج و نرد گیر سه پیچ داده اند؟؟؟
شاید وقت آن رسیده متعصبین به دم اائمه اطهار کمی به آدم شدن و تربیت خود هم فکر کنند.

ناشناس گفت...

بنظر من دین مربوط به انسان نوین بویزه مردمان قرن 21 نیست چه جهالت آمیز ترین آنها یعنی اسلام چه زرتشتیگری یا هر دین دیگری که تصور شود. اما بدیهیست همه مردمان با زمان خود آشنا و هماهنگ نیستند. معتقدین به ادیان در هر سطحی از فیلسوف نمایان تاافراد بی سواد هیچیک توان ذهنی اندیشیدن بی تعصب را ندارند پس آنان را در گنداب متعفن جهالت خود تنها بگذارید.

ناشناس گفت...

سلام 1400 سال که سهل است اگر 14000 میگذشت میگوییم امام صادق درست فرمودنند این نوری است که با هیچ باد وطوفانی وهمه ابهای اوقیانوسها کمی کم رنگ نمیشود چه برسدبا کفاری که مانند اب دهان هستند اللهم عجل لولیک الفرج69انا عبد الصادق