دانشجویان زندانی راآزاد کنید

حمایت

۱۳۸۸ اردیبهشت ۲۳, چهارشنبه

تاثیر پذیری دین اسلام از عقاید زرتشتی

می توان گفت که در زمان ظهورحضرت محمد در ناحیه حیره(مورخان می گویند دولت عربی که وابسته به ایران بوده) زبان پارسی در این نواحی بسیار رواج داشته است.(1).مورخان نوشته اند که در زمان قباد ساسانی مزدکیان تاثیر شگرفی درناحیه حیره داشته اند.آن گونه که ((آکل آلمر)) سال ها از طرف قباد ساسانی حکمران ناحیه حیره بوده است. به دلیل دادگستری حکومت مزدکیان افکار مزدکی بعضی از نواحی عربستان و به خصوص ناحیه یمن(عربستان خوشبخت)ر ا تحت تاثیر قرار داده بود.از جمله ایرانیانی که از ایران گریختنه بودند( به دلیل سرکوب حکومت انوشیروان) فردی بود به نام روز بهانش(سلمان فارسی).سلمان فارسی پس از گریختن از ایران در ناحیه حجاز در عربستان توسط قبیله بنی کلب به بردگی گرفته می شود و سپس در طی چندین بردگی در چندین قبیله در شمار بردگان محمد می افتد.از ان جا که سلمان فردی با فرهنگ بود و از دین زرتشت اگاهی کامل داشت محمد او را جز مشاوران خود قرار می دهد(2)..حتی گروهی معتقد بودند که مطالب قرآن را(( سلمان عجمی)) به پیغمبر تعلیم می دهد که حتی در قرآن هم ایه ای در این ارتباط وجوددارد.(3).مورخان اورده اند که باورهای زرتشتی به طور مستقیم بر باورهای اسلامی ان زمان تاثیر داشته است.مورخان به این نکات اشاره کرده اند.شکل بعثت زرتشت و پیغمبر اسلام/ شباهت مقام معنوی پروچیستا( کوچکترین دختر زرتشت) با فاطمه/ شباهت پنج افرینگان در پنج موقع روز با پنج نماز مسلمانان/ اعتقاد به بهشت و جهنم و دوزخ(همیستگان در زرتشتی)/ اعتقاد به روز قیامت(فراشکرد در زرتشتی)/ اعتقاد به ملائکه(امشاسپندان)(4)/ به کاررفتن حدود 30 کلمه فارسی زرتشتی در قرآن.دلایل تاثیر این عقاید در اسلام می تواند انکار نشدنی باشد.
منابع:
1- الذهب جلد اول،ص 66-65،/ سیرت رسول الله ابن هشام،جلد اول، ص 168و199
2- سیره رسول الله ،جلد اول، ص 189/ تاریخ بناکتی ص 93/ مجمل التواریخو القصص ص 242
3- سوره نحل .آیه 103، روصه الصا ص 202-197
4- پژوهشی در اساطیر ایران، ص 198-197،سوره کهف ایه 28، سوره حمد ایه 16،درس هایی درباره اسلام ص 54-50

۱ نظر:

ناشناس گفت...

به نظر من این قضیه اصلا هم دور از واقع نیست. اسلام نه تنها از دین زرتشت بلکه از ادیان دیگر مانند مسیحیت و یهودیت قرض کرده است. این فقط در مورد دین اسلام نیست. تمام ادیان به طریقی از ادیان و اعتقادات دیگر قرض کرده اند. این یکی از راه های ارایه یک دین جدید و متفاوت است!